Biten

Originaltitel: Bitten
Författare: Kelley Armstrong
Förlag: Richters
Utgiven: 2001
Språk: Svenska


Handling:

Elena är den enda kvinnliga varulven i världen.
Hon har byggt upp en mänsklig gestalt i staden Toronto, långt ifrån Flocken.
Där vill hon bygga upp ett stabilt liv, ett mänskligt liv.
Men det är inte så lätt när hennes kropp vill ändra skepnad.
Men så en dag ringer Jeremy, Alfahannen, och ber Elena att komma, att det var jätteviktigt.
Så hon åker tillbaka till flocken, och allt blir faktiskt svårare än vad det var innan.
Ska hon kunna leva två helt olika liv, och hur skulle det gå till?


Tankar om boken:

Början var långtråkigt, då det inte hände någonting.
Det är då man bygger upp bilder och håller reada på en massa karaktärer.
Författaren har för det mesta gjort ett bra jobb med att hålla isär karaktärerna så man inte blandar ihop dem, men med rackorna (varulvar som inte tillhör flocken) var det svårare.
Man fick inte riktigt grepp på hur många de var, eller vad de hette.
Framåt mitten började det bli lite mer spännande, och man ville bara läsa mer av boken.
Elena är då 30 år, så jag kan inte riktigt jämföra mig eller någon annan med henne, så boken är väl mer inriktad till vuxna, men det har ju aldrig hindrat mig förut.
I alla fall så började jag tycka om boken framåt slutet.
Inte för att den var slut, utan för tankarna blir klarare och inte lika mer förvirrade som innan för Elena.
Vilket också gör det lättare för läsaren att förstå.
En nackdel är dock att eftersom den bara finns som pocketformat nu, så är det ännu mindre stolek på texten än normalt, även för pocketböcker.
Pocketböcker för ungdomar har vanligtvis storlek 12, och pocket för vuxna har storlek 10.
Det innebär att det tränade ögat blir försvagat när den inte alls var beredd för det.
Det var alltså väldigt jobbigt, men nu blir det säkert svårare för mig att läsa som vanligt, haha.
En fortsättning på denna bok finns på svenska som heter Märkt, dock finns det många fler som inte blivit översatta som jag förstås ska läsa.
Dock så vet jag inte om mina otränade ögon klarar av en sådan liten text som är på engelska dessutom.
Men vi får se hur det blir med det.
Senare i serien kommer det vampyrer, häxor och andra mystiska varelser och det får man ju inte missa.



Boken får fyra stjärnor, vilket är rätt bra för att vara författarens första bok.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback