Babbeldrottningen

Titel: Babbeldrottningen

Originaltitel: Queen of Babble

Författare: Meg Cabot

Genre: Chick-lit

Serie: Queen of Babble

Utgiven år: 2007 (USA år 2006)

ISBN: 978-91-7263-931-7


Beskrivning från baksidan av boken:

Möt Lizzie Nichols - den underbara Babbeldrottninen!

Amerikanska Lizzie Nichols har problem. Efter att hennes brittiske pojkvän visat sitt riktiga jag är hon ensam i London, och vet varken var hon ska bo eller hur hon ska försörja sig.
Livet efter college har gått utför av en och samma anledning: att hon alltid säger fel saker vid fel tillfälle.
Att hon inte kan bevara en hemlighet, inte ens behålla minsta lilla sak för sig själv!

Som en räddande ängel finns Shari, Lizzies bästa vän.
Hon jobbar med catering på ett 1500-talsslott i södra Frankrike, och ser till att Lizzie får förstärka personalstyrkan som bartender.
Så Lizzie drar söderut, utan vare sig pengar, drinkkunskaper eller franska i bagaget.
Men en enda blick på det oemotståndliga Château Mirac, och på den lika oemotståndliga slottssonen Luke - ger henne hopp om att sommaren i Europa kan bli hennes livs bästa ändå. Tills hon öppnar munnen igen förstås...


Inledning:
Jag kan inte fatta det! Jag kan inte fatta att jag inte minns hur han ser ut! Hur kan det vara möjligt att jag inte kommer ihåg hur han ser ut? Jag menar, hans tunga har varit i min mun! Hur kan man glömma bort hur en person som har haft sin tunga i ens mun ser ut? Om en hel drös med killar hade haft sina tungor där vore det inte så konstigt. Men så är det inte. Bara, typ, tre stycken.

Recension:
Detta är en otroligt rolig bok, som faktiskt blir bättre varje gång man läser den.
Första gången man läser den, så orkar man inte läsa hennes uppsats i början på varje kapitel, och hoppar därför över den.
Om man inte är sjukligt intresserad av modets historia förstås.
Endast för att man bara vill veta fortsättningen, och har däför ingen tid, eller lust att läsa en uppsats som man inte alls är intresserad av.
Men, läser man den en andra gång, och vet på ett ungefär vad som kommer hända, så kan man även ta sig tid att läsa uppsatsen, som för övrigt är intressant när man inte har bråttom att komma till slutet.

I den här berättelsen får vi kommer till tre olika länder; USA, England och Frankrike.
Vi får se och känna från Lizzie Nichols perspektiv, och upptäcka hur det är att vara en babbeldrottning, alltså prata om allt utan att kunna stoppa sig för att sedan förbanna sig själv över varför man just sa det där som man inte ville säga egentligen.
Vilket leder till att det blir hysteriskt kul, och ibland otroligt pinsamt.
Oavsett vad för känslor eller tankar man får, så är boken ändå mysig att läsa.
Därför får Babbeldrottningen 5 stjärnor av mig, första gången jag läste den så skulle jag ha givit fyra stycken, men som sagt är den otroligt mycket bättre den andra gången man läser den.


Betyg: 5 av 5




Länkar till författarens andra böcker (öppnas i nytt fönster):

Goodreads|Fantastic Fiction





/Tessie

Kommentarer
Postat av: Mariam

bra recension :D såg ett par stavfel, men annars gillade jag den :D <3

2011-02-05 @ 22:05:42
URL: http://lumosmaxima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback