Percy Jackson - Född till hjälte

Denna bok läste min lärare för klassen, ungefär fem eller fyra år sedan, jag minns inte riktigt.
Nu när boken har blivit film tänkte jag att jag kunde ju alltid läsa boken innan jag såg den, för jag kommer ju faktiskt inte ihåg så mycket ifrån den.
Jag tror inte heller att jag någonsin fick höra slutet.
Så jag bestämde mig för att läsa.

Originaltitel: Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief
Författare: Rick Riordan
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2005
Antal sidor: 422
Språk: Svenska


Handling:

Percy Jackson är tolv år gammal och har dyslexi och ADHD.
Han har gått på väldigt många internatskolor och alltid slutar det på samma sätt, han gör ett misstag och blir relegerad.
Men i sin senaste skola förändras allt, vissa människor är inga människor längre.
De antika gudarna finns på riktigt och verkar vilja ha Percy ur bilden.
Han tar sig in i halvblodslägret för att förbereda sig för sitt kommande uppdrag, men kommer han lyckas?

Egna tankar:

När jag först läste boken kände jag igen mig totalt, inte att det är likt mig eller så, men jag kunde höra min förra lärares röst medan jag läste.
Den var skriven på ett annorlunda sätt, väldigt lättläst skulle jag vilja påstå.
Handlingen var lite rörig, och vissa saker bara kom upp utan någon som helst förvarning.
Annars var den helt okej, vi får följa med till underjorden, havet och till själva Olympen.
Vi får se saker som "vanliga" inte får se.
Den var lite förutsägbar på vissa ställen, och andra gånger så är det precis framför ögonen på än utan att man märker.
Slutet var lite hastigt skriven, men det kan förlåtas, haha.
De sista sidorna i boken står det lite om de antika gudarna och vad deras syfte är, även några boktips för de som vill läsa mer om gudarna.



Boken får fyra stjärnor av mig för att man lever sig in i den, handlingen är full av fantasi, men det räcker inte hela vägen.
Nu ska jag bara se på filmen och klargöra vilken jag tycker är bäst. ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback