Easy A

Orginaltite
l: Easy A Regissör: Will Gluck Skådespelare:  Emma Stone, Penn Badgley mfl Utgivningsår: 2010 Speltid: 92min Åldergräns: Barntillåten Kategori: Komedi, Kärlek

Handling: Efter en liten vit lögn som Olive näst intil tvingas hitta på börjar rykten om henne spridas i skolan. Men Olive ignonerar ryktena. Hon trivs av att för en gångs skull inte vara en osynlig elev längre. Hon börjar gilla att stå i rampljuset och bli uppmärksammad. Men det är bara en kille som kan se henne som hon verkligen är- en söt tjej med ett hjärta av guld.

Åsikt: Den här filmen visar på ett väldig bra sätt hur rykten går. Problemen med rykten är att man inte vet om de är falska eller sanna. Oftast tror man på dem, om alla andra gör det.
I detta fall för Olive, så tror hela skolan på att hon är en slampa. När hon i själva fallet är oskuld, och aldrig haft ett förhållande.

Det som jag gillade bäst med den här filmen är hur de har kunnat analysera in den på ett enkelt sett. De har jämnfört den med den klassika boken "Den eldröda bokstaven" där huvudkaraktären tvingades bära upp ett tyg bit som det stod "A" på (adultery). Olive hade på sig det märket under hela filmen. Deras klass pratade om filmen och hon är en av de få som har faktiskt läst boken- och sett orginal versionen av filmen. Detta visar oss att hon är en duktig elev. Detta är en annan anledning på hur ett rykte kan vägleda oss. Hur kan en smart person vara en slampa?
Slutet var överrraskande, men samtidigt inte. Man tänker bara "Oh!" och förstår varför den inte slutade sådär. Det skulle bli för mycket annars, skulle jag tro.

5/5- Denna film rolig, charmig, har bra skådespeleri, klockrena dialoger och inte alltför djupa gap som de flesta filmer har. "Easy A" är lätt ett av de bättre komedi filmerna som finns ute och är riktig sevärd.

/Mariam

Kommentarer
Postat av: Karin

Den här filmen var riktigt rolig & bra! Emma Stone är en skådespelare som växer i mina ögon. Och Amanda Bynes är alltid lika rolig. Roligt att se Penn Badgley i en annan roll än som Dan i GG. Även om jag ibland tänkte på Dan. Och älskade Cam Gigandet, hahha. Så jävla söt i den här filmen. Men.. weird? Eller jag vet inte. Jag skulle nog gett den en 4/5. :)

2010-12-31 @ 14:58:18
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback