The Simpsons


Nu har vi kommit till Tessie's special nummer 4.
Och denna gång ska jag skriva om två PS2-spel med Simpsons.
Även om det är samma familj som spelen handlar om så är de ändå väldigt annorlunda.

  • The Simpsons Hit & Run
  • The Simpsons Game

The Simpsons Hit & Run

Detta Simpsons-spel är den roligaste att spela av dessa två jag skriver om, enligt mig.
Spelet börjar med att ens karaktär är Homer Simpson (Pappan i familjen) och man ska göra en massa uppdrag men att man ändå hinner med att få en massa coins (pengar) och kunna köpa kläder, samla på rn massa samlarkort och kanske hinna med en massa race.
Att upptäcka saker på egen hand i spelet är nästan en självklarhet.
Det var jättelänge sedan jag spelade detta spel, men jag är nästan säker på att man ska uppptäcka saker på egen hand, även fast pilarna som säger att man åker åt fel håll säger att man ska följa reglerna.
Men att man då får en slagt stämpel i sin lilla bok på meny-sidan.
Men det är bara vad jag själv minns, och jag kan ju minnas fel, dock var spelet mitt favorit och jag borde spela om det någon dag! ;)
Just det, man kan köpa bilar för sina coins i telefonhytten också.
Så missa inte alla sevärdheter genom att följa pilarna på vägen, följ din egen väg och upptäck hur springfield ser ut från ditt perspektiv i spelet istället för att missa en massa roligt genom att följa pilarna. ;)


Här har vi då den första leveln, jag tror det även är Marge som ger Homer sin Första uppgift.
För att se vem som ska ge uppgiften så har den karaktären ett rött utropstecken över sig, som vi ser på bilden bredvid.
Om karaktären inte fiins i närheten så följer man de gröna pilarna på vägen (om de är röda oh pekar åt det andra hållet är det för att du är åt fel håll).
Glöm inte att leta efter genvägar, för du kommer ha nytta av det i en senare nivå.
Titta efter glas och stora utrymmen som din bil kan ta sig igenom, eller stora ramper så man kan ta sig genom träd osv.




Man kan även sparka på på människor om man är arg, eller vill ha lite biljakter med polisen, om polisen tar fast en så förlorar man lite coins, man kan även åka på träd, papperskorgar och brandpostar då får man dessutom lite coins, det finns även ett uppdrag då man ska hämta en massa sager från majsfältet... och om man kör på majsen är det bäst att man har gott om tid, för polisen kommer för det också.
För att hindra att polisen kommer så kan man låta "brottslighetsmätaren" i det högra hörnet längst ner på skärmen sjunka lite.
Ju mindre gult desto bättre.
Om man har polisen efter sig så blinkar den röd och blå och låter oom jag inte minns fel. Då kan man alltid ly in i en byggnad eller dylikt.


När du gjort alla uppdrag som sägs så finns det ingen återvändo (om du inte startar om spelet helt förstås).
Men vad jag menar är att om du inte har fått tag i alla kläder, bilar och samlarkort i den leveln så kan du varken använda de sakerna eller få de i andra nivåer, tyvärr, det är liksom bara en chans man får.
Du kommer att få vara alla i familjen Simpson, förutom maggie, du får även vara Apu, och vissa tv gånger, tror att det bara var Homer, men är inte säker.
Du kan sno andras bilar bara sådär, men du kommer inte att äga dem.
Du kommer märka att vissa går bättre än andra, att vissa bilar (som till exemper bussar och bondens bil) går lite trögt och otympligt, men att andra går väldigt lätt och fort.


Slutet på detta fantastiska spel avslutas med halloween, denna nivå är jättekul men tyckte att det var tråkigt att det slutade så snabbt.
I denna nivå är det Homer igen, + en massa roliga karaktärer som är monster.
Det finns jättecoola monsterbilar, halloweeninsprerade hus och hela Springfield är spöklikt.
Det är verkligen härligt att se.
Dock finns det ju fler nivåer innan den sista, men allt får ju inte plats när jag ska skriva om två olika spel, haha, vilket påmnner mig att jag kanske borde sluta skriva om detta spel och gå till nästa spel, eller vad säger ni?
Iallafall, detta spel kan ni få tag på Games-affärer och på blocket.se och tradera.com.
Eftersom spelet är rätt så gammalt så är det inte helt säkert att det finns på sidor på nätet, men ni får leta runt!
The Simpsons Hit & Run finns oftast i affärer där de kan säljar begagnade, vissa gånger finns de att köpa som nya också, lycka till! (Finns även till PC)
The Simpsons Game

The Simpsons Game är lite mer komplicerat än vad Hit & Run är.
Iallafall för mig.
Här ska man ta sig igenom en massa banor fulla med äventyr.
Alla i familjen simpson (förutom maggie) har en speciell superkraft.
Homer kan svälla upp till en homerboll som gör att han sväller och kan rulla runt och mosa hans "fiender" som ett bowlingklot som slår ner käglorna.
Han kan även bli Gummihomer och studsa som en studsboll, och Heliumhomer som gör att han kan flyga.
Bart kan skjuta slangbella och göra om sig till "Bartman" som kan mantelflyga och åka längs linor.
Lisa kan spela sin saxofon och få hjälp av buddhas hand som hjälper till att flytta och förvara saker, även ge blixtar osv.
Marge kan skicka ut Maggie i vissa tillfällen då det är små utrymmen så Maggie får vara med iallafall.
Marge kan även samla ihop gäng och beordra de att göra saker.


Första nivån är bara ett smakprov på hur man kan göra, så man får inga poäng eller något från det.
Där är det bara Homer som man får vara (annars kan man skifta bland två karaktärer)
Där ska han akta sig för chokladkaninerna... han ska äta upp dem.
När han ätit tillräckligt många så kan man göra så att han sväller upp och rulla.
Det är ganska roligt i början, man blir nästan lite sugen själv på chokladkaniner.
Och annat godis. ;)


Bilden här bredvid är ett bra exempel på Marge's "kraft" att sända in lilla maggie i ett ventilationsrör som hon själv inte kommer in i för att fullfölja uppdraget.
Det man ser är alltså Maggies händer och hennes napp.





Detta är munkmannen som jag kallar honom för.
Jag stör mig verkligen på honom för jag har aldrig kommit över till nästa nivå tack vare honom.
Som jag minns iallafall.
Så om nån har klarat denna nivå får ni gärna hjälpa mig! ;)

Detta spel finns inte bara till PS2 utan även till Wii, Xbox 360, PS3, PSP och Nintendo DS.
Dock så är det bara vissa delar i spelet som faktiskt är roliga, så om ni ska köpa den, se till att köpa det billigt så slipper ni betala mer än vad den är värd.

Det var dessa spel jag hade med The simpsons, mer specialer kommer inom kort.
Kanske borde sätta lite musik in i bloggen nu också, det var ju rätt länge sedan.
Ha det så bra!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ha en bra dag!

2009-11-29 @ 11:03:04
URL: http://conler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback