Avatar

Originaltitel: Avatar
År: 2009
Genre: Action, Äventyr, Sci-Fi
Regi: James Cameron
Manus: James Cameron
Längd: 162 min
Skådispelare: Sam Worthington, Zoë Saldaña, Sigourney Weaver, Stephen Lang

Handling:

Jake sully var en marinsoldat innan han blev förlamad från midjan.
Sedan får han ta över hans döda tvillingbrors uppdrag att åka till planeten Pandora så han kan ta över sin brors avatar och försöka kriga mot Na'vi-folket för att få några värdefulla mineraler som människorna på jorden betalar bra för.
Men då Jake börjar lära känna Na'vi-folket så börjar han känna gemenskapen mellan alla, och det band som han fått med dem, där kärlek börjar växa sig stark.
Det är då Jake förstår att människorna kan inte kriga mot detta folk, att det är helt fel att göra så med några som har så stora hjärtan, men det verkar inte ledningen bry sig om...

Tankar om filmen:


I helhet så är detta en ganska gullig film, och miljön är helt storslagen, men det var ju inte så konstigt då James cameron hade väldigt mycket tid på sig, manuset skrevs ju år 1994.
Filmen påminner mycket om Pocahontas och en massa andra filmer jag sett, låt mig förklara filmerna och anledningarna:

Pocahontas: I Pocahontas skulle John Smith och hans mannar hitta guld i djungeln där indianerna bor, sedan blir John Smith förälskad i hövdingens dotter och tycker att att mörda indianerna för att få guld är en korkad idé, men det tycker inte resten.

Harry Potter och fången från Azkaban: Ni minns väl hippogriffen i Harry Potter? Påminner den er inte om fågelhästarna, eller vad man ska kalla de.
Hippogriffen ville ju mörda Draco MAlfoy för att han var otrevlig mot honom, och fågelhästarna i Avatar vill Ju mörda deras blivande "ägare" eller hur man ska säga.
Det är inte samma anledning, men fågelhästarna är lika i alla fall.

Xena - Krigarprinsessan: Jag vet, nu tror ni att jag helt har tappat förståndet som faktiskt kan se en likhet mellan Avatar och Xena, men nu kan jag faktiskt hitta en liten detalj med betoning på i:et.
Krigarropet, de är faktiskt identiskt lika.

Det finns fler filmer som Avatar liknar, men det är kanske bra ändå att den filmen har så mycket av alla filmer, så vi helt enkelt inte förlorar tid genom att titta på de andra filmerna efter varandra för att få samma känsla.

Bortsätt från allt det där att handlingen bara medelmåttig, faktiskt långtråkig på vissa delar så är den ganska bra.
Hysterin kring denna film är något jag aldrig kommer att förstå.
Visst, miljön är storslagen, magisk, underbar och vacker, det har jag också förstått.
Men är det inte själva handlingen som räknas?
Filmen borde ha blivit bättre gjord, inte miljön för den är ju redan perfekt, mer än vad vi trodde kunde skapas.
Det är handlingen som borde ha justrerats lite, han hade ju faktiskt 14 år på sig.

3½ stjärnor får filmen av mig, mest för att miljön är så vackert gjord, men även för en del fantasi som han själv skapat i, för vem skulle egentligen komma på ett Na'vi-folk som är tre meter långa och har svans men som också är blåa? Inte jag i alla fall.

Snart kan ni kanske få se en uppföljare till Avatar, det är inte helt omöjligt och eftersom det är "en av de bästa filmerna på flera år" så är det nästan helt säkert att det blir en, då får ni vänta i 14 år till. Skämt åsido.
Källa


Kommentarer
Postat av: Leia ♥

Ska väl se den filmen när tid kommer.

2010-01-09 @ 12:00:25
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: sandra ♥

Hejsan,

hur mår du idag ? :)

2010-01-09 @ 14:26:00
URL: http://sandrakess.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag tycker filmen är helt underbar :) Såg den i 3D och allt är så himla vackert.

2010-01-09 @ 17:45:42
URL: http://www.jessi.se
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

du är den första jag hört som inte tyckt att den är helt fantastisk :P men jag måste se filmen! få min egen uppfattning

2010-01-09 @ 18:10:45
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: zorica

hejhej, det är så att jag är med och tävlar. skulle vart jätte snällt ifall du kunde rösta på mig.. det är bara att komentera. jag är nummer 2 :) (zokowlocow.blogg.se) för att rösta på mig så måste du in och komentera på http://aelfs.blogg.se/

2010-01-09 @ 20:22:02
URL: http://zokowlocow.blogg.se/
Postat av: Emilia

Ska se den i morgon ^^

2010-01-22 @ 23:12:55
URL: http://florencestyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback