Mulan

Jag har faktiskt de flesta disneyklassiker hemma, förutom Mulan och två till.
Jag hade inte förstått hur bra Mulan faktiskt var, eftersom jag aldrig sett den innan.
Men förrigår såg jag den för fösta gången, haha kanske lite segt men bättre nu än aldrig. ;)
Jag passade även på att se tvåan, dock är ettan mycket bättre, men det är de ju oftast.



Mulan är en tjej som bor i Kina och vet inte vem hon är eller vad hennes syfte är.
Hon lyckas inte kunna göra kvinnliga saker rätt.
Allt hon vill är att kunna se sin spegelbild och veta att det faktiskt är hon och inte någon mask som döljer vem hon verkligen är.
En dag blir hennes åldrande far inkallad till att försvara kejsardömet mot inkräktare och faror.
Mulan vägrar låta det ske och tar hennes fars plats istället.
Hon skär av sitt hår och låtsas vara en man i armén och kallar sig för Ping, och hennes mormor ber till gudarna att Mulan ska klara sig.
På så sätt kommer Mushu som såklart vill visa att han att han finns och klarar det uppdraget som vilken annan drake som helst, även fast han är väldigt liten.

Filmen har en underbar miljö, man kan se allt från körsbärsträd till vackra hus.
En massa snö som gör det lite knepigt vissa gånger.
Att man litar på varandra, men upptäcker något som blir skrämmande överraskande och måste fatta en massa svåra beslut.
Om man ska kunna lita på personerna i fråga, eller om man ska vara misstänksam.
Och till sist en massa kärlek.

Man kan se denna film även om man inte längre är ett barn, för innerst inne är vi fortfarande barn, hur gamla vi än är.
Även om den är animerad så kan man ändå se den.
Det är ju även ett plus att det är en disneyklassiker, disney har oftast bra filmer, och detta är inget undantag.
Jag älskade den filmen för att vara helt ärlig, det var en av de bästa som disney givit ut.

Jag har inte Disney's Mulan, men jag har en annan version från "Cartoon" som jag inte sett än.
Kanske borde jämföra dem lite senare. ;)
Redan på baksidan verkar det va en massa som är annorlunda...



Kommentarer
Postat av: Anonym

Sv: Hahaha! Ja, Mulan är nog mer i min smak. Har du sett Horton? Jag tyckte om den.. hehe

2009-12-20 @ 09:07:44
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Nath

Jag såg Mulan på bio! :D

2009-12-20 @ 15:34:22
URL: http://hiitsmenat.blogg.se/
Postat av: Nath

Hahah. Ja det är klart att den har, men det är åtminstone tio år sen.. hmm.. om inte mer.. :P

2009-12-20 @ 16:45:19
URL: http://hiitsmenat.blogg.se/
Postat av: Nath

haha. hur gammal är du? 16? :D

2009-12-20 @ 20:24:18
URL: http://hiitsmenat.blogg.se/
Postat av: Karin

sv: jag har också sett mulan på bio! :D

2009-12-21 @ 16:30:47
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/
Postat av: Emilie

Hej, förlåt, sent svar igen. Men det kommer i alla fall, det är ju huvudsaken :)



Måste bara säga att jag tycker din blogg är väldigt intressant, mycket av innehållet har jag inte ens hört talats om men vill gärna se/läsa efter att ha läst :)



Tror jag ska läsa Vampire Academy faktiskt. Speciellt om den är bättre än Twilight, för den lyckades verkligen inte fastna (i tried..) jag tror det är karaktärerna. Så... lite överdrivna på något sett. Och så gillar jag inte det där "Det är okej om jag dör men om du dör tänker jag också dö för du får inte dö" tjafset som genomsyrar hela boken :P



Vad kul att du såg Mulan, älskade den när jag var liten. Tror nästan jag kommer ihåg alla sångerna utantill haha. Jag tycker faktiskt att på senare tid har jag haft svårt att betrakta disneyfilmer (klassikerna i alla fall) som barnfilmer utan de har något otroligt djup som är aktuellt i många samhällen. Plus låtarna är grymma ^^



Ha det så bra

2009-12-30 @ 18:03:30
URL: http://plajnis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback