Vampyrspecial: Böcker

Jag tänkte att vi kunde ha en liten vampyrspecial.
Och varför det?
Jo, efter Twilighthysterin som fortfarande pågår har allt fler intresserat sig av vampyrer, sådana böcker och filmer.
Därför tänkte jag ha denna vampyrspecial som tipsar om massa böcker och filmer som just handlar om vampyrer.
Både på engelska och svenska.
Fast böcker och filmer för sig, så att allt får plats.


Av Amelia Atwater-Rhodes:

I nattens djungler




''Minns du inte ditt liv?''
''Nej''
Ather log när jag svarade. Ett kallt leende.
''Vem är jag?'' upprepade jag skarpt. ''Svara!''
''Vem du var har ingen betydelse längre. Du är Risika av Silvers blod.''

Risika ser ut som en helt vanlig ung tjej och bor i en liten stad någonstans i USA. Vad ingen vet är att hon föddes i slutet av 1600-talet som Rachel Weatere och att hon sedan sjutton års ålder tvingats framleva sina dagar som……vampyr!

I ungefär 300 år har Rachel/Risika fört en tillvaro som en storts levande död. Hennes enda chans att undgå en mycket plågsam, slutgiltig död är att dricka andras blod, något hon endast gör med största motvilja. Hennes liv är annars ganska lugnt och så vanligt som det kan bli. Det finns visserligen andra vampyrer i trakten, men Risika håller sig undan. Hon är van vid ensamheten och vill inte ha med den världen att göra. 

Allt förändras när Risika börjar förstå att de som är skyldiga till hennes förvandlig är ute efter henne igen och hon tvingas planera för den slutgiltiga striden dem emellan

Skuggornas Demon



''Hans ansikte hade kunnat vara modellerat efter porträttet på ett romerskt mynt. Hår i samma färg som korpfjädrar framhävde hans bleka hy, och när han vände lite på huvudet såg hon att ett par slingor hade fallit ner över ögonen och skuggade dem. Han var klädd i svart från topp till tå, bortsett från en guldkedja om halsen. Hängsmycket i kedjan såg ut som ett kors, men Jessica kunde inte riktigt urskilja det där hon stod.
Hon fick en chock när hon kände igen honom. Aubrey!''

Jessica är ingen vanlig tonåring. Hennes vampyrroman Tiger, Tiger har precis kommit ut under pseudonymen Ash Night. Ingen i skolan vet om att hon har fått en bok utgiven.
Så kommer det två nya elever till Ramsa High, och båda söker Jessicas uppmärksamhet. Hon har inget till övers för Caryn som är för inställsam, men hon attraheras genast av Alex som verkar underligt bekant...
Om hon inte visste bättre skulle hon tro att Aubrey från hennes vampyrböcker har kommit till liv.


Dessa två böcker finns inte längre att köpa på svenska, eftersom de kom ut för drygt åtta år sedan.
Min personliga favorit är Skuggornas demon, även fast det är den andra boken.
Jag läste faktiskt den före den första boken.
Men om ni vill läsa de finns de på biblioteket, men om ni vill äga får ni leta på sidor som Tradera och Blocket
Eller också köpa de på engelska.
Den första boken heter In the Forest of the Night, och den andra heter Demon in My View.
Jag har även länkat ett alternativ som ni kan köpa böckerna på.
På engelska finns det även fler fortsättningar på böckerna som inte kommit ut på svenska, värt att kolla in.



Av Richelle Mead:
Vampire Academy

Törst

.

Efter två år på rymmen är Rose och Lissa tillbaka på S:t Vladimirs skola, en ganska ovanlig internatskola för unga vampyrer, moroi, och halvvampyrer, dhampirer.
Lugna, eftertänksamma Lissa Dragomir är en moroiprinsessa, en dödlig vampyr med magiska krafter. Hon måste hela tiden skyddas mot de odödliga strigoi, de farligaste och mest blodtörstiga av alla vampyrer.
I hetsiga och rappkäftade Rose Hathaways ådror flyter människoblod och vampyrblod i en kraftfull blandning. Hon är en dhampir, och hon är Lissas bästa vän. De onda strigoi har svurit att Lissa ska bli en av dem, och det är Roses uppgift som beskyddare att försvara Lissa - till varje pris.


Fruset blod

.

Rose ska gå igenom ett lämplighetstest för beskyddare. Testet ska ske hemma hos en beskyddare utanför skolområdet. Och det är bara hon och hennes intruktör, Dimitri, som ska åka! Och resan tar fem timmar!
All glädje och förväntan inför testet försvinner dock så snart de når resans mål. Det är något som är väldig fel i det ensligt belägna huset ...
Det Rose och Dimitri upptäcker försätter S:t Vladimirs skola i högsta beredskap. Eleverna och deras familjer evakueras till en lyxig och avlägsen skidort för att kunna fira en säker och strigoi-fri jul tillsammans.
Men det blir tyvärr inte så många mysiga skidturer för Rose: Dimitri är väldigt intresserad av en annan kvinna, Lissa måste uppföra sig ordentligt och Roses vän Mason försöker visa hur mycket han gillar henne. Tyvärr vill Mason också imponera på Rose och det är början till en fullständig, iskall katastrof för alla inblandade.


Jag har nyss fått hem böckerna i brevlådan, så jag har inte kunnat läsa någon bok än.
Men de låter jättebra.
Jag tänkte köpa de på engelska först, men sen så såg jag att de skulle komma på svenska några månader senare, så jag väntade, och nu har de nyligen kommit ut.
Gissa vem som var först på att köpa, haha.
Omslagen är mycket vackrare i verkligheten, även fast det är svårt att tro det.
Dessa, och de två andra som är beräknade att komma ut på svenska, kommer nog att bli mina nya favoritböcker.



Av P.C Cast & Kristin Cast:
House of Night

Vampyrens märke

.

Välkommen till Zoey Redbirds värld!

Den är väldigt lik vår egen vardag, man går i skolan, fikar med kompisar eller har en nördkväll med Star Wars-filmer.
Men det är också en värld där vampyrer lever helt öppet (japp, de är sjukt snygga), och fruktansvärda saker lockas upp ur underjorden. En värld med mycket magi, kärlek och död!

"Precis när jag trodde att min dag inte kunde bli värre fick jag syn på den döda killen som stod vid mitt skåp."
Och det räcker så klart inte med att han bara står och hänger vid Zoeys skåp, det är verkligen henne han väntar på. Och han är ju inte död egentligen. Han är odöd, eller omänsklig.
Hans uppgift är att spåra upp tonåringar med ett speciellt anlag i sitt DNA, blivande vampyrer. Han sätter vampyrens märke i Zoeys panna som tecken för alla att hon nu tillhör natten.
Det finns ingen väg tillbaka till ett mänskligt liv. Zoey måste snarast möjligt ta sig till ett Nattens hus där man fysiskt förändras till vampyr under några år. Om man klarar förändringen. Alla gör inte det, kroppen kan också stöta bort den. Och då dör man.

Sveket

 .

Äntligen känns det som om Zoey har hittat sin rätta plats. I Nattens hus passar hon in! Den mäktiga Neferet är hennes mentor, någon som verkligen stöttar Zoey och som hon kan lita på när det är svårt. Hon har också fått vänner, pojkvän (eller två egentligen, men Heath är ju människa, inte en alldelels bra kombination) och själva Nyx, nattens gudinna, har visat att Zoey är en person med förmågor utöver det vanliga (även för en vampyr).
Men så händer det som inte får hända i den sköra relationen mellan vampyrer och människor: Mänskliga tonåringar hittas döda och mycket tyder på att det är vampyrer som ligger bakom morden.

Dessa böcker har jag inte haft råd att köpa än för att Törst och Fruset blod kom ut innan, så köpte jag de före, så pengarna tog slut.
Men när jag har pengar igen så är detta ett måste för mig att köpa, ni såg ju beskrivningarna på böckerna.
Liksom, vem som gillar vampyrer vill inte läsa dem?
Haha.
Men böckerna låter skitbra, och de blir nog mer mina favoriter om jag ska vara ärlig.
Men jag har många favoriter, haha.


Det var alla vampyrböcker just nu, mer får väl inte plats i detta inlägg, men om ni gillar detta så kan vi ha mer vampyrspecialer, och andra specialer.
Det är bara att säga till så kommer vi mer mer.
För dessa är ju inte de enda vampyrböcker som finns, eller hur ;)

.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback