Beijing Doll (svensk utgåva)

Jag läste den boken för ungefär ett år sedan, och nu idag kom jag på att tänka på den.
Det var en av de bättre böckerna jag läst, men dock inte en av mina favoriter.
Jag gillade boken, den var speciell, hade aldrig tidigare läst en sådan bok.
Man får en inblick om hur det är att leva i Kina.
Läs här nedan så får ni se vad denna bok handlar om.

Beijing Doll
Chun Sue

.


Lin Jiafu, som kallar sig Chun Sue, har svårt att finna sig till rätta i det traditionella samhället och den disciplinerade skolan. Hon kastar sig istället ut i en värld av sex, droger och rockmusik, och gör allt för att provocera med sin attityd och sitt utseende. Hennes drömmar om att skriva och att spela i ett rockband verkar omöjliga att förverkliga och hon längtar efter, och drömmer om, frihet.



Vilsenheten och törsten efter ömhet leder henne in i den ena hopplösa kärlekshistorien efter den andra. Med en ohämmad sensualism och rå lyrisk stil beskriver Beijing Doll för första gången den så kallade nya unga generationen kineser. Boken blev mycket omdebatterad när den publicerades i Kina och fortsatte att sälja i stora upplagor efter det att den blev förbjuden. Framgången fortsatte internationellt och den har översatts till flera språk.


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback