Jag överlevde!

Så heter boken jag läser just nu.
Vi läser den på svenskan i skolan då vi jobbar med första världskriget - mellankrigstiden - andra världskriget.
Denna bok handlar alltså om andra världskriget.
Det är en polsk jude som skrev boken, och överlevde förintelsen, här är hans berättelse.

.Jag överlevde!
Mietek Grocher

Efter skolavslutningen 1939 åkte han som många andra barn på sommarkoloni på landet. Solen sken, livet låg framför honom och han var barnsligt förälskad i grannflickan Halinka.
Men plötsligt kom hans pappa med taxi till sommarkolonin för att hämta hem honom. Hitler hade redan annekterat Österrike och Tjeckoslovakien. Det ryktades att han var ute efter Polen. Polackerna rustade sig för det värsta. Den 1 september anföll nazisterna och inget skulle någonsin bli sig likt igen.
Under drygt fem års accelererande helvete gjorde nazisterna sitt yttersta för att förinta Europas judar. Fem år när varje dag bokstavligen innebar en kamp för livet. Mietek Grocher överlevde! Sex miljoner judar gjorde det inte.
I "Jag överlevde" får vi följa Mietek från sommarkolonin 1939 via ett mardrömsliv i Warszawaghettot, genom nio koncentrationsläger till befrielsen och ett nytt liv i Sverige. Det är ett fasansfullt vittnesmål som på ett mycket personligt sätt berättar om ett liv i förintelsens mörkaste skugga.


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback